Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Syazwan Birthday tickers

Daisypath Happy Birthday tickers

Followers

♥ my hero ♥

♥ my hero ♥

Wednesday, April 25, 2012

gastroesophageal reflux??

Salam semua bloggers,

apa itu GAO???  Gastro-esophageal Reflux (GOR)
 GOR pada bayi adalah keadaan di mana otot sphinter pada salauran makanan (esophagus) dan perut masih tidak cukup kuat lagi. Keadaan ini menyebabkan sebahagian susu akan keluar semula (reflux) selepas beberapa minit bayi tersebut menysusu. Keadaan ini lebih kerap terjadi pada bayi yang lahir pra matang.
blog rujukan -- > SINI

yea... syazwan masa dia dah 14hari dia dah alami simptom nie... minum susu jer mesti muntah balik....yang menakutkan ja dia muntah sampai keluar hidung.. dah laaa syazwan nie kuat minum susu... mula-mula susu formula jer... lama-lama minum susu badan pun sama jugak....

masa tuu ja dalam pantang, ja dengan mak ja memang takut kalau beri syazwan  minum susu...jenuh ja cari info dalam internet cara-cara untuk hindari simptom nie....cara yang berkesan ialah setiap kali kita minum kan susu kepala haruslah ditinggikan daripada kakinya, selepas tuu mesti beri bayi kita 'burp' / sendawa. syazwan kena guna 3 kaedah mula-mula duduk kan dia, tangan kita pegang mulut dan leher dia tangan satu lagi tepuk-tepuk belakang dia...cara kedua ja letakkan posisi syazwan dibahu ja sambil tepuk-tepuk belakang dia dan kalau tak 'burp' lagi ja letakan syazwan di peha ja dengan kepit kaki dia.. muka dia hala kebawah dan ja tepu-tepuk sambil urut-urut di belakang dia....

dan lepas dah 'burp' dia jangan terus letak kan bayi kita baring, tegak kan badan dia dahulu untuk kurangkan kesan graviti keluar susu lagi...

itulah yang berlaku pada syazwan... memang menakutkan kalau pikir-pikir balik... Alhamdulillah kini syazwan dah pun 2 bulan dah tak de dah dia muntah macam mula-mula dulu.... ja harap dapat memberi info pada ibu-ibu muda disana... senang hehe.. macam ja jenuh nak cari info masa kena dulu :)




post signature

Tuesday, April 24, 2012

susu formula ?? susu ibu???

salam semua bloggers...

baru kesempatan hari nie ja update blog ja nie... dah surf/tinjau-tinjau  blog blogger lain... tertarik dengan post dari blogger PN NADIRA tajuk entry dia tentang confesion dia tentang breast feedings...


ja pun de cite tentang nie.. syazwan hari dah pun 2 bulan seminggu. baru cucuk 2 bulan semalam nie gambar di selepas cucuk.. syazwan sangat kuat budaknyer... doktor cucuk pun dia tak menangis.. marah pun sebab nurse n doktor pegang kaki n tangan dia hehe....lepas cucuk terus tido hehe.... haaa nak umum kan yang berat syazwam untuk 2 bulan dah 6kg dah... takut jugak, tapi doktor kata normal n syazwan sihat budaknyer...

syazwan mempunyai banyak jenis susu yang ditry nyer... masa syazwan kena tahan di hospital selama 4 hari tuuu .. hospital guna susu enfalac... memang susu dia agak mahal :) ayahnyer kata nanti kena tukar sikit... kebetulan lak.. syazwan balik jer rumah minum susu nie dia suka muntah sampai boleh kata teruk laa... isu botol pun de kisah nyer...









lepas tuu ayah nyer cuba nie lak.. FRISO LAC COMFORT... memang okay sesuai untuk bayi yang kembung perut n suka muntah macam syazwan....memang nak stay dengan susu nie tapi hanya ada tin kecik jer... bayang kan hanya tahan seminggu.. abis laa wit ayahnyer nanti....

lepas tuuu saja ayah nyer try NAN NESTLE ni dengan DUPRO nie tak boleh masuk syazwan berak tahi keras lak....








akhirnyer jumpa susu nie FRISOLAC GOLD.... okay laa sikit de tin besar kan... tahan laa 2 minggu lebih....



tulah kisahnyer.... tentang susu badan lak syazwan minum jugak tapi tak cukup jugak... dia memang kuat minum hehe.... tapi tengah malam, pagi masa dia bangun ja memang bagi susu badan.. susu formula masa siang hari jer... sebab tuu lah berat dia dah 6kg dah tak macam 2 bulan dah :)


post signature

Friday, April 06, 2012

menjadi ibu??

Salam semua bloggers

Alhamdulillah, ja dah seminggu lepas pantang.. Masalah buang air besar tuu alhamduliilah dah okay sikit hehe... Pengalaman kan?? Terima kasih pada blogger yang beri pendapat pada entry lepas..

Yeaa ja lama tak update sebab broadband ja, suami guna untuk keje dia.. Alhamdulillah jugak anak ja dah nak dekat 2 bulan sudah.. Kalau nak dicite pasal jadi ibu nie ja tak tahu laa nak mula macam mana...

Masa syazwan dah balik rumah, memang masa tuu ja bangun pun jarang sebab sakit lagi, mak ja yang bagi syazwan mandi, mak ja jugak tido sekali dalam bilik untuk tido kan dia.. Ja mengaku 2-3 minggu pertama ja rasa macam susah nak jadi ibu bagi bayi nie..kena bagi susu badan kat dia, tido kan dia.. Syazwan memang susah nak tido.. Dulu masa di hospital dia dah biasa isap puting masa tido, jadi dah tabiat dia nak tido mesti nak isap..

Yelah.. Ja tak de langsung jaga anak kecik nie.. Jadi memang ja rasa susah.. Suami ja de anak buah jadi dia dah de pengalaman.. Tapi dia lak kena balik KL sebab keje :(

Tapi lama-lama okay sikit.. Dah abis pantang nie, mak pun dah tido dengan ja dah.. Alhamdulillah ja boleh bagi dia tido, mandi semua... Betul kata orang susah nak jadi ibu nie.. Tapi memang kena banyak sabar dan doa banyak-banyak...

post signature

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails